torsdag 12 juni 2008

Gardinskifte och ny säng.


I flera dagar har jag nu tänkt att jag ska putsa fönstrena i köket......
Hur kul är det på en skala??
För att komma till skott nån gång, så brukar jag belöna mig själv med byte av gardiner.....
Ja, nu menar jag inte nyinköp av gardiner...(hur gärna jag än skulle vilja det.....)nej , för en fattiglapp som mig får det duga med gamla gardiner.
Men nu är det ju så att även gamla trasor kan bli som nya i ett annat rum eller på ett annat sätt!
Finns inte ett sätt jag inte provat ....jag lovar!!
Nu är det ju meningen att jag ska måla fönsterfoder och fönsterbräden i både kök , hall , vardagsrum, Edvins rum, Hampus rum samt övre hall och badrum! (när det blir klart.)
Så ni fattar att det inte känns sådär speciellt lockande att lägga ner för mycket energi på gardiner och fönsterputsning!!
Men nån liten förändring måste ju till ,annars blir ju inte tråkiga saker gjorda.......
sagt och gjort....i med gardinerna i diskhon....skjöljde upp dom lite...ut på tork i blåsten, fort gick ju det, släta blev de med!
Sen fick hallgardinerna, bestående av antika spetsgardiner.... bli köksgardin.......
Köksgardinen fick bli hallgardin, och vips var det roligare att putsa fönster!!


I morse var jag inne och kikade runt lite hos er andra......
hamnade hos Huset mitt i byn, och där hittade jag den finaste bricka med arrangemang!
Blev så himla sugen att apa efter lite då...(hoppas det är okej Pernilla, hihi!!)
Vi har ju likadana kannor och allt....Nu var ju Pernillas arrangemang lite mer genomtänkt än mitt , som är mer efter Kajsa Wargs motto, man tager vad man haver......
men som sagt, lite roligare blev det på bordet (som vi för övrigt inte använder så här års, vi sitter ute eller i vardagsrummet.
Så då kan det ju få vara både litet, och fullt av brôte....som rester av familjen tycker.....(ja, de fattar ju inte det här.....)
Det lilla karet för flingsalt kostade mig en tia på loppis.



Ni minns väl spegeln som jag tänkt hänga på lilltoan, när Guben borrat i kaklet......
vem orkar vänta på det??
Nä, den fick hänga i köket istället!( Bra kvinna reder sig själv!)
Mjölbyttan fick jag upp den med ....den blev väldigt bra i mitt kök tycker jag, det ska ligga fula kaffefilter i den, är det tänkt!
Hörnhyllan målade jag för ett par månader sen!!!
Nu i helgen fick den äntligen en plats!
Detta var som synes innan gardinskiftet.



Min korg som jag målade för en massa år sedan...den är välanvänd!



Ja, så här bidde det i hallen.



Och här är det andra fönstret......de nedre gardinerna ska egentligen hänga i vårt badrum uppe.....men där har jag varken foder eller gardinstång.
Vem kunde vänta på att få upp dessa skönheter.....?
Har bara hängt dem över en tråd....det ska sys kanaler i dom(vilket år som helst)....
Det är goa Stina (Hemma på landet) som gjort dom!



Ja, så här blev Eskils nya säng.
Ja, nygamla skulle man väl kunna säga, Edvin har haft det tills i höstas......
Lite vedmodigt är det allt att Eskils gamla säng nu ska säljas....(kommer ni ihåg hur söt den var??)
Men plats finns inte att spara på allt, tyvärr.
Eskil är iallafall hur nöjd som helst, han är ju en stor kille nu....3,5 år!!



Så här glad var han häromdan...när vi var till den lokala glasskiosken,
och köpte denna goda och roliga glass som gick under namnet valpen!
Ja, det var allt för idag.....om nu nån orkat traggla sig igenom allt svammel....?!
Ha det gôtt tills nästa gång!!

12 kommentarer:

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja men gissa om jag känner igen mig med att putsa fönsterna! Man måste bli sporrad genom att få något nytt i dom eller åtminstonde få flytta runt gardinerna.
Du hade i alla fall gjort så gulligt i fönstrerna! Gardinerna var superfina.

Brickan var också så fin och så perfekt att du inte har tummen mitt handen...så du fick upp spegeln =)

Vilken glass!!! Hihi inte undra på att han är glad =)

Kramisar Anita

Gårdsromantik sa...

Jaha! Då var det väl bara jag som har kvar fönsterputsningen...

Så smart med vita gardiner - passar ju överallt.

Vackra var de ju också!

Sen så var ju din kökshörna så fin - precis min smak. Där fick jag massor med inspiration - som alltid när jag är in hos dig!
Skall fortsätta slipa köksluckorna idag - fick lite extra energi nu!

WOW vilken läcker glass!

Kram Maud

Annaewa sa...

Hej Marie! Det blev jättefint med gardinerna! Och en jättefin kökshörna har du, pelargoner o allt! Ha en go helg på dig! kram annaewa

Annika sa...

"KUL" med fönsterputs...:( Gillar inte heller det.. Vad fint i din kökshörna där o gardinerna med broderi.... Fiiiiina. Sängen förstår jag om grabben gillar..
Kramiz Annika

Annika sa...

Gardinerna i hallen bakom den virkade kappan.. Är dom inte broderade???? Är dom målade??? Eller är ja ute o cyklar helt???
Ja det är inge ovanligt i så fall... HaHa Kram Annika

Mormors Veranda sa...

Hej! Nej..det är sant..stolarna är nya. Har köpt dem hos en lokal billighets butik, de var 2:a sortering, men det märker man inte på dem. Så det var bara att slå till :D
Kram Pling

Anonym sa...

Hihi vad roligt att få ge dig lite inspiration.....annars är det jag som brukar få det av dig och alla andra här ute.....
Vad fint dte blev med gardinerna och vad rolig glass som Edvin ser så glad ut över att ha fått.

Ha det så bra
Kram Pernilla

Inspiration i vitt sa...

Hej Marie, ja det gäller att ha mycket fantasi och idee'r när man inte har så mycket pengar som skulle önska och det har du ju lyckats bra med.
Det blev jätte bra med gardinerna och din lilla hörna i köket.
Vilken tur att du reder dig mest själv, det går inte alltid att vänta på att den andre ska göra det man vill.
Kram på dig/Ingela B.

Mitt Egnahem sa...

MÅNGA härliga bilder! Har du planer på att återuppta ditt företag? Gillar verkligen ditt kylskåp! MVH Värmländska Mitt Eganhem

Karin Lindström sa...

Hej goa marie!
Jag älskar allt ditt "svammel". Det ser så mysigt ut hos er och köket är underbart. Jag har också äntligen börjat putsa hos oss, idag blev det hallen. Det går nästan inte att se ut!!!
Istället för att byta gardiner har jag plockat ner mina och tvättat dom, och nu kommer dom inte upp. Jag tyckte det var rätt skönt utan, det blev så ljust och fint.
Visst är det skönt när man fixat själv, jag blir så stolt varje gång jag lyckas borra eller bygga nåt. Det är bra att vara lite händig när man gillar att inreda. Man vill ju ändra och fixa mest hela tiden, eller hur? Och kreativiteten är som bäst när plånboken är som tommas!!

Tack för all inspiration och ha en fortsatt skön helg!

många kramar
karin
Ps vilken underbar glass, skulle också bli glad!

Hagbacken sa...

Hej Marie!

Får ångest, då jag själv inte RÖRT mina fönster än!

Det blev jättefint med de nya gardinerna! Man måste absolut inte ha nytt, det finns ju huur mkt gammalt som är hur fint som helst....

Bra gjort av dig att fixa saker själv, ibland är man så himla tvungen..tyvärr blir det inte alltid lika bra som när sambon gör det...*s*

Kram Linda

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Visst är det tråkigt att putsa fönsren. Jag brukar oxå byta gardiner mellan rum för att åtminstone få lite mer inspiration. Jag är dålig på gardiner hittar sällan något jag tycker om men det blev verkligen fint hos dej. gillar ditt svart-vit rutiga golv funderar på att ha nåt sånt i badrummet när vi bygger vårt hus.
kram Marie