söndag 22 juni 2008

Sommarblommor och loppisfynd


Hej på er!
Man kan nog säga att midsommaren har varit lugn och sansad här hos oss.....
Vi hade min Mor & Far, Mormor och Svärmor här på middag.
Som jag skrev i förra inlägget, röjde Guben ur i boa, så vi kunde fira midsommar där....vädret är ju som oftast inget att lita på i midsommartider......
Nu lovade jag att ni skulle få se bilder från boa....men då lovade jag för mycket....de bilderna blev inget vidare ,så ni ska få se en enda så länge.....
Idag har vi faktiskt burit ut en del saker för en kommande loppis på "lon".
Som ni vet har jag ju haft antikaffär och loppis tidigare vid vårt förra hus...nu har vi ju ingen lokal egentligen.......men det suger i loppistarmen & då får man inprovisera lite........Får väl se när vi fått ihop tillräckligt för en liten loppis?!
Ska leta i gömmorna om vi kan ha kvar våra gamla skyltar bara......

Igår var vi faktiskt på en trevlig loppis nån mil bort......så den lilla flickbysten i fönstret ,är köpt där, väldigt söt tycker jag......De vackra pelargonerna, kom min mamma och pappa med på midsommar, de vet ju att jag älskar pelargoner....dessa hette "Gösta"!
Då stod de ute i boa under middagen, men jag kunde ju inte låta bli att ta in dem sen......
Av min mormor fick vi en riktigt gammal Mårbacka!......Den ska jag verkligen visa nån dag....den står kvar i boa....i ett spröjsat fönster med vita tyllgardiner...det blir inte bättre än så!
ENKELT & LJUVLIGT VACKERT!!!


Den här vita urnan fyndades också igår för 30 kr!
den lilla gossbysten, 20 kr!
Ja, och medans jag fixade till det på bordet ,så poppade det naturligtvis upp en tidningsbild i huvet igen.......



Denna underbara bild från "Helenas hus", ur Anna-Lena Einarssons bok
Leva med ting från förr.....så här skulle man ju vilja ha det alltså........
Men lite av känslan poppade ju upp ,när jag fick dit urnan!



Ja, så blev det en ynka bild från midsommarfirandet.......
Alltid lilla Eskil...Han är den enda som alltid ler och ser ut som folk på bild, haha!!
Ja, å här ute på lanne har vi tillåmä gryta på borde!(Ni läser väl på dalsländska??!)

De vita lakansgardinerna sydde JAG! (hör å häpna....) för säkert 15 år sen....men som alltid med gamla klassiker så går de inte ur tiden.....nu gjorde de sig himla bra till de rustika brädväggarna,
det är sånt som gör det spännande tycker jag!
Rosa pelargoner...rosa pioner & krispigt grönt till det....och det var faktiskt lövat på andra sidan, på stolparna där....får väl se om det går att få till nån bild på det sen.....ja, riktigt bra blev det faktiskt.(Å maten va go den mä!!!)
Ha det gôtt!!

15 kommentarer:

Annika sa...

Vad mysigt ni verkat haft det på midsomar... I boden, kanonbra vid dåligt väder att ha ett litet krypin... Är som sagt oppe me tuppen i dag med, här regnar det o inget kul ska hända... Ska jobba i natt så jag får väl kura ner mig en stund lite senare... Ska snart på massage..Mmmmmmm.... Ha det gôtt Annika... Låter ju jättekul med loppis hörrudu!!!

hemtrevnad marie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Det blev ju jättebra på logen ser jag och fyndat har du gjort - kul! Jag har gjort en djupdykning i garderober...suck...men skönt när det är gjort och bra väder för ändamålet får man ju säga. Gäller att tänka positivt!

Stina sa...

Ja. se nu till att komma hit så ska vi mysa i stugan.
Retas, dricka kaffe och skratta, vet du.
Kramis

Annika sa...

HiHI proffset talar.... Har faktiskt tagit bort en när jag skrivit mycket fel en gång men nu kommer jag inte ihåg hur...:) Har testat på min flera gånger men utan resultat.... Kanske nån annan kan hjälpa dig.. Har läst iallafall... Kramiz Annika

Annika sa...

Shit!!! Precis när jag skickt förra fick jag se... Klicka på soptunnan längst ner på kommentaren förstås !!!! Ha Ha proff var det eller hur???? Annika

Lilla huset på prärien sa...

Auktionsveckan vad är det för någonting? Läste i något inlägg du gjort att du skulle på denna... :)

Mvh Jenny

Stina sa...

Jamen de får följa med sörru. Bara han står ut...gubben alltså. Haha...

Stina sa...

Ja jag står ut med er. Står du ut med mig så står jag ut med dig och står du ut med din gubbe så står jag också ut med honom. Hahaha...
Han kan ju bada i sjön annars, så ropar vi in honom när det är dags att åka hem.
Puss

Karin Lindström sa...

Hej Marie!
Glömde att säga i förra inlägget vad fint allt var, så fick jag chansen att säga det nu! Det ser ju lika underbart ut hos dig som i reportaget!!
Var det inte mysigt att sitta i boa! Det ser verkligen jätte trevligt ut. Kommer ni att ha kvar det som det är nu? Vi har verkligen använt vårt orangeri med tanke på hur sommrarna kan vara här.

kram på dig!
karin

Anonym sa...

Oj vad mysigt ni verkar ha haft det där ute i boa, och din bild är ju som tagen ur en tidning.....

Kram Pernilla

Annaewa sa...

Hej, va mysigt ni hade det i boa, vädret var ju inte det bästa, men ni såg ju ut att ha det riktigt hemtrevligt! Ja, jag tyckte att jag kände igen hemmet, om jag inte minns fel var handfatet i badrummet från en tandläkare i Frankrike, (lite värdelöst vetande så här på kvällskvisten)! Ha det gött kram annaewa

Ann-Catrin sa...

Oh så mysigt midsomarfirande ni haft!!

Och n du har det ju så vackert och hemtrevligt... ser ju ut som i repoaget allra minst!!

Loppisfynden då... ojoj så fina alltså!


Kram a-C

Tvert-om-tanten sa...

Hei Marie!
Nå er det kjempelenge siden jeg har besøkt deg - og alle andre. Har fullt opp, men i dag forstrakk jeg en muskel, det gjorde kjempevondt, og jeg som hadde planer om å holde på med nedriving av panel i hele dag... Men tur i utur: tid til litt blogging!!! Åh, som jeg savner det! Så koselige bilder du viser! Nå får jeg ta en sving innom noen flere...

Klem

Solsjö - Under en vind sa...

Perfekt med ett extra krypin då den svenska sommaren helst erbjuder regn då man vill sitta utomhus! Så fint det ser ut!

Gillar dina tidningsbilder där man ser hur du förvandlar det till ditt eget!

ha det gott, kram!