tisdag 22 april 2008

Auktionsfyndade dukar.


Idag har letats upp dukar ur gömmorna.......
Det här är en favorit som hängt med i några år, helt ljuvlig tycker jag!
Passar verkligen till allt, att använda som den är, eller över en annan duk.
I julas hade jag den över en smårutig mörkröd /vit duk , det var verkligen fint....
Men nu vill man ju ha den naturell!
Den är köpt på en auktion, från granngården här i Rud....vi köpte en del grejer då, väldigt välaktade som vi säger här......(i fint skick).


Visst är den vacker!!



Lite nytt i köket med, (eller gammalt).......duken här är också ett auktionsfynd.
Pelargon här också naturligtvis....krukan är också auktionsfynd, sprucken är den , men vad gör det....bara att sätta en skål inuti!
Pressglas på bordet, naturligtvis från auktioner....ljusstaken är i riktigt silver, vi fick den i en skrotlåda i somras!!!



Visst är duken fin.....ni ska veta att sånt här hantverk uppskattas
av en som är allergisk mot nål ,tråd och symaskiner!!!



Den här duken är köpt på en antikmässa, passar bra på bordet i hallen.
I den gamla sparbössan ser ni en bild på min mamma!



Fint väder har vi haft idag med..... Eskil har haft fullt upp i sandlådan!!
Ni ser att vi även har att göra på marken.....det grävdes här i höstas, och vi gjorde en rundel.
Vi har märkt att den blev för snäv, så vi ska göra vägen bredare....sen ska det sås gräs, och planteras.....
Ni ser att även utestolarna behöver lite omsorg, de köptes 4 st för 100 kr på auktion i somras....
lite färg på dom så....de är jättesköna!!



Avslutar med ett ljuvligt hav av scilla, nedanför berget,
bak vår ladugård......vackert va???!!!!!
Kramar till er alla!!!

20 kommentarer:

Hagbacken sa...

Hej på dig!!Vad härligt med dessa gamla dukar!! De är inte bara fina utan värdet av att veta att de kanske tillhört en mormor el dyl är mer värt än pengar!!

Jättefint med scilla-slänten....härligt vackert!!Kram Linda

Gårdsromantik sa...

Älskar också gamla dukar! Vilka fantastiska fynd du gjort - den virkade kanten var underbar!

Kram Maud

Guldkorn i min vardag! sa...

Ljuvlig *välaktad* duk, så fina hantverk det finns, tänk så mycke jobb som lades ner för att brodera dukar förr.
Gillar dom gamla trädgårdsmöblerna, köpte själv på bruket gamla ihopfällbara möbler som jag målat i en röd härlig färg.
Vacker blomsterslänt!
Kram Ulla-Bella

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka fantastiskt vackra dukar och oerhört vackert matrum!!!! Nej, jobbar inte som florist, har bara gått den utbildningen så jag kan inte säga att jag "lärde" mig så mycket stilmässigt, att jag kan lägga stjälkar i "spiral" är en sak men inget jag har ngn direkt glädje utan till vardags... ja, jag jobbar extra på Gruvgatan 13, i övrigt har jag helt annat jobb: ) Soliga hälsningar Mari.

K sa...

Vilka härliga vårbilder ;D

Visst är trådfatet fiiint, köpte det faktiskt på LAGERHAUS...rätt billigt, tror det va 69 kr...

Eskli, gulligt namn på söt gosse ;D
kramis från K ;D

Annika sa...

En linneskatt att vårda ömt. Eftersom jag själv pysslar lite med broderi o så vet jag vad mycket
arbete det ligger bakom. Var stolt över Dina fynd. Härligt med barnbilder. Har ju 3 själv.
♥ Annika

Karin Lindström sa...

Hej Marie!
Vilka underbara dukar, jag älskar också broderade saker. Min dröm är att kunna brodera själv, vet bara inte hur och när man ska få tid!!
Tur att det finns gammla att köpa.

Ha en fortsatt härlig vecka!

Vårkramar
Karin
Ps jag har en utmaning till dig!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka jättefina dukar! jag gillar också dukar så jag tyckte dte var jättekul att få se dina...
Den med den virkade spetsen var jättefin!
Kram
Marie

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Marie!

Älskar gamla vackra dukar... Tänk så mycket jobb det ligger bakom, och så kan man hitta dem för en tia på loppis...
Den första duken du visar är helt ljuvlig tycker jag!

Pelargonerna du köpt är väldigt vackra. Vita pelargoner är snyggt...

Ha det så gott Marie!
Kram Hanna

Jes/Vita villa vila sa...

Härligt det är med auktionsfynd :)

Jes

Mjuka sa...

Så mysigt och hemtrevligt du har det. Känner att här vill jag sitta och fika...hi, hi
kramar malin

Anonym sa...

Fina dukar som passar bra i ditt hem! Kommer gärna på 11-kaffe och spanar in spetsen mer noggrant tillsammans med er :) Ska försöka få någon ledig dag fram i maj. Härlig scillaslänt!

Ina sa...

Vilka fina dukfynd du gjort!! Det finns inget finare än gamla dukar att pryda ett bord med.
Tröjan din son har är jättetuff!! Visst är det kul att marknaden skärpt sig lite på pojkklädesområdet också!!
Önskar dig en härlig dag!!
Kram Ina

Stina sa...

Duktiga Marie.:-)

Ja, vi får väl se vad det blir för kylskåp.
Får kanske lov att bygga en jordkällare.:-D
Puss

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej igen! Vill bara svara på din fråga angående vaxduken... den har jag köpt här i stan där jag bor (Norrköping) i en affär som heter Drömgården. Men jag vet att jag sett den på fler ställen...
Pst. Drömgården har ju en nätbutik, kika in där får du se om du hittar den...
Kram
Marie

My Lovely Things sa...

Hej!!
åh vilket vackert hem du har..
så fint..gillar verkligen gamla hus och dess omgivningar..så fint...

Jag håller med..gamla dukar är ett vackert kultur arv.en länk till det förgångna..
ha det så gott..
kram anna

LantlivsAnette sa...

Men vilka underbart vackra dukar..jag vill ha allihop ;)
och ni har gjort en sån där rundel, en sån som jag vill ha men det går inte att ha det hos oss..
ha det så bra nu i vår solen Kram Anette

Living by Milla sa...

Jag kan bara hålla med, dukarna är verkligen vackra !

kramkram!
Camilla

Anonym sa...

Hej Marie
Vad det var länge sen jag var in hos dig...Jag skäms verkligen!
Vilka underbara dukar du har och visar för oss,den sista var ju helt bedårande.

Ha det bra'
Kram Pernilla

Magdalena sa...

hvilke vakre bilder.... Og jag giller dine duker!!! Flott at di verdetter dem! har også fler duk-funn fra loppemarked. For en uke side kjøpte jeg 4 duker for norske 35 kroner... og alle var håndlaget! God helg til deg, takk for titten immom meg, Du har en skjønnnnnnn blog!