onsdag 16 april 2008

Svart är läckert.....


Svart tycker jag är väldigt snyggt som accentfärg....
Detta gamla bord är precis så slitet och snyggt som jag vill ha det.
Det köptes för flera år sedan hos Stens Antik i Mellerud.
Gamla slitna böcker är dekorativt.......lite vårblommor i ett snapsglas , blir kronan på verket.


Fåtöljerna är från Ikea, och köptes för flera år sedan i vitt.....
I höstas hade de fått in dessa svart/vit rutiga som jag tyckte var väldigt fina....
Håller sig bättre rena än de vita också, då det är en annan struktur på tyget.
Snart blir det nog en vit sommarskrud ändå....
Kudden är gammal och har hängt med i säkert 15 år.


Ja , ni vet ju vid detta laget att jag inte plåtar nåt vidare, dessutom med en mobilkamera....
Men jag har försökt fått delar av vardagsrummet som jag inte visat tidigare(tror jag...)
Här ser ni ju svarta detaljer både här och var,
brasskärmen till höger skymtar bara, den är svart den också.
Detta är taget från köksdörren, och dörren ni ser är den ut mot hallen.
Där dörröppningen är, var det tidigare bara vägg , så den tog vi upp i höstas.
När huset byggdes 1875 var det ett fönster precis här , det syntes när vi öppnade upp.
Det är verkligen härligt att få in ljus från alla väderstreck!!



Här är kortet taget från köket, mot matplatsen i vardagsrummet.
Här syns svarta detaljer såsom järnkrukorna på bordet....
Tavelramen på de franska modetrycken, sen är även stoldynorna klädda i svart,
med guldrosor på....



De höga lampfötterna är svarta......



Avslutar med en bild på köksmattan , svart förstås....
Det är en riktigt gammal ripsmatta från en granngård här intill... den skulle slängas,
men jag förbarmade mig gärna över den!!!!
Sen är ju spisen svart också, men den har ni sett förut.
Idag har vi haft ett strålande väder här..... jag väntade dock besök på eftermiddan så jag bakade och städade lite på morgonen.
Då ringde min barndomsvännina M och hennes yngsta dotter W, och bjöd oss på 11-kaffe!
Det är ju alltid trevligt, så det hann vi med , innan vi själva skulle ha besök..
Det blev en stund i sandlådan också, både för och eftermiddag.
Så idag har varit en härligt intensiv men rolig dag!
Ha det gôtt!!!!




27 kommentarer:

Anonym sa...

Å så snyggt, jag gillar också kontrasten svart-vitt. I vårt nya hus blir det nästan bara svart och vitt. Mamma sa det häromdagen: -Ni har ju inga färger i ert hus!

Guldkorn i min vardag! sa...

Fint bord i svart, fåtöljhörnan var verkligen mysig.
Tokgillar din matsal, så vackert med kristallkronan ovanför bordet.
snyggt med svart/vit golvmatta.
Kram Ulla-Bella

Anonym sa...

vilken härlig dag du haft! Fint har du verkligen hemma. Ni har gjort ett fantastiskt jobb på kort tid! Jo, det var kullan jag menade. Nu ska jag gå på grodjakt igen...kanske det är sådana jag köpte i höstas, låter liknande..annars kanske vi ska handla tillsammans :0) Lät himla trevligt med 11-kaffe, jag saknar mina lediga onsdagar....ska se om jag kan få till någon ledig dag fram i sköna maj, då får vi allt försöka få till ett kafferep! Kolla in mitt äventyr i trädgården idag.....

Lea sa...

Tjenamoss!
Alltså så snyggt du har.
Jag tycker att det blir riktigt bra bilder med tanke på att du tar med mobilkameran.
Att du orkar uppdatera så ofta, roligt för oss andra som gillar att vara här och inspireras.
Ha det gott!
/Lea

Annaewa sa...

Hej Marie! Det var otroligt kul att du tittade in! Jag visste inte att du fanns, men nu vet jag och jag kommer defenetivt att besöka dig igen. Vilket golv du har! Ta bort mattan så jag får se skönheten! Jag tänker rutigt varje dag, vill ha! Ett jättefint hem,det låter spännande med egen firma! Ha det jättegott, kul att råkas! Hälsningar annaewa!

www.nestorforlag.se sa...

ja det var verkligen en fin svart bänk du hade, älskar nog alla möbler som är lite avskavda oavsett färg.

Gårdsromantik sa...

Om du visste vad glad jag blir när du har gjort ett inlägg!
Jag gillar verkligen ditt hus!

Nu håller jag med dig ;-) Svart är verkligen läckert som accent!

Vi har också öppet genom huset - är så härligt med ljuset som sprider sig.

Jag älskar som vanligt allt du visar. Gamlla brukade möbler svarta urnor, rutig klädsel - Åh vad fint!!!

Kom förresten ihåg att jag har en sån där gammal brasskärm liggandes någonstans... måste leta efter den till sommaren. Kan du inte visa en bild på din någon gång!

Kram Maud

LantlivsAnette sa...

Åhh så fint du har det..jag gillar också lite svart här och där..det är så snyggt !
Vilka fina möbler och saker du har..och den där dörren som ni har öppnat in mot hallen..ojj vad den var fin, med glas och spröjs..
Ha det så bra Kram Anette

Anonym sa...

hittade dom! jag såg inte skogen för alla träd....antar jag - dom var jättefina!

Stina sa...

Nä, nu byter vi verkligen hus hörru! Puss

Lavendel & Romantik sa...

Snyggt!!!Gillar också svart....Jag knäpper mina kort med mobilen med :) Kram/Majsan

www.nestorforlag.se sa...

Hej igen, min butik finns nere på vassbotten vid erikshjälpen i vänersborg. Visst är det jätte kul med butik, men just nu känner jag att det blivit för mycket för min del, så jag ska nog sälja ut och ha det vilande ett tag.

Unknown sa...

Det är jättefint med svart och vitt.
Jag gillar Era fina dörrar. Härligt att få bo i ett så gammalt hus. Det ger en helt annan känsla.
Tack igen för värmande kommentar
Kramis
Jeanette

Vitt är vackert sa...

Hej!

Vilken härlig blogg! Vad vackert ni har det! Första gången på besök hä. Måste fortsätta kolla!

Ha en härlig dag i solen!

Kram Ellinor

Living by Milla sa...

Jösses, vad snyggt ! Bordet är helt fantastiskt !!!

kram!
Camilla

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det härligt med svart också! Det blir härligt med lite kontraster till det vita...
Funderar på att måla en stol svart, ska nog göra slag i saken.
Kram
Marie

Karin Lindström sa...

Hej Marie!
Åh, så fint. Din översta bild är underbar, ja allt är jätte fint men bordet var så snyggt!!
Har äntligen lite tid att blogga. Tror inte jag bloggat på över en vecka och det har med butiken att göra. Det har varit hemskt ett par veckor och det blev inte alls som jag tänkt. Jag kommer inte att skriva så mycket på bloggen men du får jätte gärna mejla mig.

Du är i alla fall helt underbar! Vackert hem, fina saker, härliga och roliga inlägg och så är du så varm och äkta!

många kramar vännen!
Karin

Mitt vita lantliv sa...

Hejsan... visst e det fint med svart, Hos alla andra, men inte hos mig! Konstigt nog...
Önskar att jag kunde ha svart, men klarar inte det...

KLart snyggt iallafall..
kramar Daniel

Marie sa...

Håller med om att det är snyggt med svart! Det gamla bordet var ju sååå vackert, det hade gärna fått flytta hem till mig, hihi.
Älskar dörren ut mot hallen, den är otroligt fin!

Ha en trevlig kväll!
Kram Marie

Rosengårdens Inredning sa...

Hej!
Vad snyggt med svart å vitt...
Såna fåtöljer har jag med, kul att kunna variera klädsel efter årstid och känsla....
Mycket hemtrevligt hem du har...helt i min smak :)
Kram Malin

Mitt Egnahem sa...

Oj vad många fina inlägg du hinner med. Är också väldigt förtjust i svart!!! Bordet var JÄTTESNYGGT. Kul att du sparar "slitenheten". Gillade också fåtöljerna. Bokhyllorna bakom är väl också IKEA? Ser ut som dina dörrar också är grå! FINT. Ha det! Mitt Egnahem

Stina sa...

Ja, jag spelar i ett band.:-)

Idag ska jag se om jag hittar vita handdukar. Har inte hittat några på dessa två veckor som jag varit ute. Det är ju en massa kladd på alla, bilder, rutor och text och sådant.
Påsen kommer...Jag har inte glömt dig pluttgumman.Jag är bara så trött. Puss

Anonym sa...

Svart är inte dumt.

Maria renoverar sa...

Hej!
Oj, vilka vackra möbler du har i matsalen (i vardagsrummet). Snälla, kan du inte visa mer av dem. Jag skymtar ett litet bord som har fina delajer och skåpet är underbart.

Jag såg också dina kommentarer på en annan blogg om förvaring i hall. Om du vill kan du se hur jag läste kaoset i vår hall. Jag har lagt upp bilder på min renovering av hallen idag.
Ha en bra helg.
Hälsningar Maria

Linneagården sa...

Du har så fint!
Svart som acc.färg är så fint,,hos andra. Jag har prövat här hemma flera ggr. men det stämmer inte med mig.
Tänk om man ändå hade ett hus från 1875.....

Kram!
/madelene

K sa...

Verkligen jättesnyggt!Gillar svart jag me, särskilt i kombination med det vita. Snyggt, bord, fåtölj å mattan ska vi inte snacka om ;D

När jag läste din nya kommentar tänkte ja bara GULLEDEJ ;D ;D ;D!!! TACK !!! Travlig helg/K

~ Eva ~ sa...

Det är verkligen en stor hemtrevnadskänsla i din blogg...jag kikar ofta in här och hoppas på att få se fler inlägg...

Eva