måndag 14 april 2008

Är inte orange snyggt, så säg........??


Få nu inte nån färgchock här.....liksom bäst att varna innan det blir för mycket.....
Nu vet jag ju att de flesta av er är helt sålda på vitt....och det är jag också....verkligen, MEN........
Eftersom jag är en konstnärssjäl så tycker jag ju att man kan se nåt vackert i varje färg, bara de kombineras på rätt sätt......(Ja kanske inte bajsbrungult då, det är väl inte min favorit...dessutom svår att kombinera...)

Men orange är en liten favorit på små detaljer.....Dalahästarna förstås...gillar jag ju väldigt mycket!
Sen har vi här en liten porslinsgosse som heter Nils-Eskil!
Ja, honom köpte jag på en antikmässa för många år sedan.....långt innan vi fick vår Eskil.... jag tycker nämligen både Nils och Eskil är så söta namn , så denna gosse fick heta det.
När jag köpte denna gosse, så köpte jag även en mycket vacker vas, i vitt med girlanger i grönt och orange... kan tyvärr inte hitta denna i våra lådor, så den hoppas jag kunna visa nån annan gång.....Lite Carl Larssonstuk på den nämligen.... (min idol..)
Det är alltså inte den vasen på bilden, men den är gammal och söt den med.



Här har vi verkligen en favorit bland det färgglada porslinet!
Porslinsbrickan är från förra sekelskiftet,och är helt ljuvlig!!



En liten sockerskål, ....är väl mest funkisstil på den.....rätt söt.




Den här är nog inte så jättegammal, min Mamma och Pappa har haft den,
men jag fick den, då jag beundrat den så mycket!
Liiite orange på den.



Taskig bild, men det är en gammal bonad som jag köpt i Nusnäs.
Ramas in av en vacker orange kant.....



Dessa gamla böcker är egentligen röda , men alldeles blekta av tidens tand......
Visst är det snyggt med orange...??
Skåpet är verkligen inte snyggt , det är skåpet jag slipade i höstas, som väntar på att jag ska komma till skott och måla det....!
Det blir ljusgrått.....någon förvånad....??



När vi ändå varit inne på porslin...så får jag väl lov att visa vår vardagsservis, den är gammal och är från Gustavsberg.... Holland var namnet.
Eskil är galen i pannkakor, så det vankas till lunch då och då.....

Ha en härlig afton!

21 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Nja!

Det är den enda färg jag har svårt för - växte upp på 60-talet och allt var orange och brunt och nopprigt - ser du hur jag ryser!

Jag som trodde vi var själsfränder :-(

Skämt å sido de sakerna du visade upp var jättevackra så i kombination med rätt färger och rätt prylar kan tydligen orange vara helt underbart!

Jag kommer också att måla det mesta av inredningen i svagt gråtonat vitt - matt linoljefärg från Gysinge såklart!

Jag är också väldigt förtjust i färger men har förstått att man skall smyga med det om man gillar lantstil...och har butik gudbevars... Men samtidigt tycker jag det är vackert och ljust med mycket vitt ... bara jag får pytsa i lite lite gråton.

Kram Maud

Anonym sa...

Ja, här har du ju en som är galen i färger. Tycker det ser så fin och stiligt ut med vitt och grått hos andra, men halkar alltid till färgsprakande, gärna orientaliska influenser en enda salig blandning på allt - men det är väl jag och mitt liv i ett nötskal :0) Man är som man är....och du, ha, ha, ha, jag har ju tänkt att måla om mitt vita skåp, till ett grönt!!! Va' inte det ett härligt sammanträffande. Ja, ja, det är tur vi inte är lika vi människor, då skulle det allt bli bra tråkigt!
Om ett par veckor ska jag åka till Mora, kanske ta en sväng till Nusnäs och se om jag hittar någon ny rolig färg på hästarna :)

Living by Milla sa...

Visst är det härligt och uppiggande med lite färg ibland i måttliga doser. Sockerskålen och er vardagsservis gillade jag !

kram!

♥ Pia... sa...

Hejsan...njaaaeee..nu är nog inte orange en av mina älsklingsfärger precis:)...gillar lite det där engelskt röda ...gråa....svarta...och förstås..VITT:)..men nog finns den några oranga dalahästar hos mej med..nu är de instoppade i ett skåp sednan några år...och orange , brunt och gult..det var mina färger när vi skapade vårt första boende min gubbe och vår lille son och jag på...låt se..för hujeda mej...trettiofyra år sedan...var har den tiden tagit vägen tro....men alltså..färger är det väl tur att det finns många av och att vi gillar lite olika..inte bara vitt:)...PIA

Lea sa...

Färg behöver vi annars blir det stagnation har jag läst i någon feng-shui bok. Finns något det mer svenskt än dalahästar, jag har en hel flock:-)
KLart att jag tycker om vitt men i lagoma mängder man vill ju ha något som sticker ut också.
HA det gott!
/Lea

Hagbacken sa...

hej och tack för kommentaren, jag säger som jag brukar...fin sida du med, vad roligt att upptäcka så många nya, fina sidor...fick jag lite mer att följa/läsa...kram Linda

smultrongården sa...

Halloj!

Kul att du gillar grodorna. Dom är ännu finare i verkligheten. Hon tar 250:- för dom. Lätta att skicka om du vill ha.
Vilka härliga grejer du visar!
Skåpet kommer att bli ljuvligt.
Här är det fler som också gillar pannkaka... Fabian har studiedag o kompisar i dag så det blir nog soppa o pankis till dom. Ett säkert kort!
Kram Eva

Lavendel & Romantik sa...

Visst är det även snyggt med färger också ALLT behöver inte vara vitt.....Det så vackert ut på bordet även med pannkakor ;-) Kram på dig/Majsan

Mitt vita lantliv sa...

Hejsan vilka fina prylar du har fått tag i..

Gillar verkligen böckerna...
såååå fina..

Ha det gott kramar Daniel

me and alice sa...

Håller med dig. Färg kan vara vackert. Skrattade gott åt din förklaring av bajs,brun,gult...*fniss*
kram Susanne

Helene på Rörvik sa...

Hej!
Tack för den fina kommentaren :)
Vilket vackert vardagsporslin ni har och pannkakorna är säkert jättegoda!
Kram Helene

Solsjö - Under en vind sa...

Fina saker på bild efter bild!

Kram!

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej hopp!

Jag har inget emot färg på saker, fast i mitt hem är jag nog lite försiktig...
Blåvitt porslin är en stor favorit hos mig... Skrev faktiskt om just det på min blogg idag...
Inte behöver det vara bara vitt. Det ska ju passa individen! men jag klarar dock inte av orangea dalahästar. De får mig att känna mig lite konstig, som med furu ungefär... Vita dalahästar är en stor favorit! :-)

Ha det så gott!
Kram Hanna

Anonym sa...

var hittar jag grodorna....

Handplockat sa...

mums vilka bilder du bjuder på =)
gillar verkligen det där porslinet "holland"
Muuuums

ha ne toppen onsdag

♥ Pia... sa...

Hej...pröva får du se... "♥)" fast ta bort kommatecknen :).......PIA ♥

Fru Sirlig sa...

Hej
Tack för besöket hos mig. Har inte hittat till dig heller, alltid roligt med nya bloggar att upptäcka. Vad mycket fint du visar. Ditt hus verkar fint. Gillar dina tapeter som omväxling till allt vitt. Även om jag tycker det är vackert också. Välkommen till mig igen Ha en bra vecka
kram Helene

Anna sa...

Hej Marie! Tack för kommentaren på min blogg. Jag är själv helt salig på gammalt porslin.. ja, allt gammalt i allmänhet! Kul att se dina gamligheter!

Brocante sa...

Jo - orange er faktisk veldig fint. Det er hyggelig med litt farger - alt trenger jo ikke være hvitt heller.

Unknown sa...

Tack för besök och kommentar på min sida. Alltid så kul när någon ny bloggis vän tittar in.
Måste kommentera ditt vackra träd, man kan lätt ta det för ett myrten träd.
Hoppas att Ni snart kan sätta igång med er verksamhet.
Ha det gott
Kramisar Jeantte

Anonym sa...

vet du, jag letade efter blomjord i vedskjulet och då fick jag se, att där hänger det en trätavla med samma motiv som din bonad!
Vad det gäller grodorna, jag undrar om du kommer ihåg vilket inlägg jag hittar dom i, det tar sån' tid att surfa runt....