torsdag 24 april 2008

Utmaning igen.....


Ja, så har man blivit utmanad igen.....
Det var söta Karin Lindström som utmanade mig att visa, senast köpta saken till hemmet,
bästa köp och sämsta köp........

Senast köpta saken är nån vecka sen, och eftersom minnet inte är på topp, så är jag tvungen att visa två saker, minns nämligen inte vilken som var senast.....
Här är iallafall ljusstaken från Jysk, längst fram på brickan.
(som också var ett fynd för 59.90..tror jag...?)


Sen har vi de här ursöta handgjorda keramiktavlorna som jag köpte på auktion,
på bloggen Linneagården.


Bästa köp genom tiderna tror jag bestämt är denna ljusstake, jag har visat den förr,
men den var verkligen ett kap!
Vi gav 20 kr för den på auktion!!!!
Tror ni jag jublade?!....... som visste att den var äkta 1700-tal!!!!


Sämsta köp, trots att jag har det kvar efter 19år, är detta sekretärskåp.
Dyrt var det på den tiden ,när man bara var 20 år....det kostade 9000kr!!
De pengarna skulle jag aldrig slänga ut på ett nytt skåp idag ,när man kan få ett riktigt 1700-talsskåp för de pengarna!!!
Skulle jag sälja detta relativt nya skåp idag , skulle jag nog inte få en tusenlapp ens.....
därför får man dras med det....
Tilläggas bör att det var i lutad furu på den tiden....de senaste 10 åren har det varit
i grönt och guld.....
Det gör ju fortfarande tjänsten här hemma som dataskåp.

Ja, så ska man då utmana tre bloggar då.......nu har jag inte riktigt koll på vilka som redan fått denna utmaning......men jag gör ett försök......jag utmanar:
Lilla trollbacken
Anitas ljuva rum, samt
Älskar zink
Om ni vill förstås!!

Kramar till alla där ute!!!

18 kommentarer:

Hagbacken sa...

Heej, fina ljusstakar...förstår inte varför du inte gillar sekretären längre..jag tyckte den var fin!!Kram!

Annaewa sa...

Hej Marie, Jysk hade verkligen överträffat sig själva! Det är sällan jag hittar nåt där. Jättefint! Ljusstaken från 1700 skulle jag nog låsa in eller ha en tub treo i beredskap!Ha en jättetrevlig helg! kram annaewa på finikant.

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Jamen såklart jag vill =) Ska genast ta itu med utmaningen i eftermiddag.
Ha det så gott!

Kramilikram Anita

K sa...

Självklart vill jag det...återkommer till utmaningen senare ev i helgen...tack för det rara du, det är bara kul ;D

Förstår du är glad åt ljusstaken såååå fin...måste vara värd en hel del, törs du ha den framme ;D ?
Kramen
/K

faster atta sa...

Jättefina köp! Skåpet du visar tycker jag om! Men priset var högt....

Annaewa sa...

Hej, nöjet är enbart på min sida! jag har gjort detsamma med dig!! skratt! Ha det gott! KRAM!

NICOLINAS BONING sa...

Ja men skåpet är ju snyggt iaf...även om det var dyrt då;-)
Förstår att du var överlycklig över din 1700-tals ljusstake!
Står den framme jämt eller är den lite undangömd från små barnhänder?

Ha en skön helg och kram på dig/Birgitta

NICOLINAS BONING sa...

Sorry...missade den pga alla vackra dukar som var det enda mina ögon såg:-)
Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Kul att se bästa och sämsta...
Den ljusstaken för 20 kr, jag säger bara Wooow!
Kram
Marie

Tidsmästarinnan sa...

å, vad fint du visar! Din 20-kronorsljusstake är ju som en dröm...

jag har nog missat några inlägg här hos dig, men nu har jag läst ikapp och lagt till dig på Bloggkoll så nu hänger jag med igen!
Fina utestolar, ja de var ju rätt lika mina!

Kram och trevlig helg!

A home far away sa...

Nog tyckte jag sekretären var fin allt, men det var hiskeligt vad dyr den var.

Kram Gunilla

tre nyanser av vitt sa...

Hej
tack för kommentarerna på min sida blir jätteglad! Super fin ljusstake kul när man gör bra affärer och samtidigt tycker om det man köpt.
Ha en skön kväll//Marie

Marie sa...

Ljusstaken är jättevacker! 20 kronor, det är ju nästan gratis!!!!

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Karin Lindström sa...

Hej Marie!
Jag har sett ljusstaken förut och jag blir lika avis nu. Det är verkligen ett kap du gjort, typ lite antikrundan grej!!! Har du fått den värderad.
Sämsta köpet tror jag nog du får mer än en tusenlapp för, jag tycker det är fint!
Glömde skriva sist att jag var på Oscar och Clothilde för en vecka sen och den butiken är verkligen fantastisk. Jag hittade underbara tavlor med riktiga fjärilar, ca 1500kr st. Drömmer om en så där 5-6stycken på min vägg....drömmer!
Sen skulle jag väldigt gärna ha en teservis, ett par lampor, en underbar duva, ja listan kan bli hur lång som helst. Har du varit på Wreta, Jim´s hotell? Om inte du skulle älska det och hans och Martines butik måste du besöka när du är i Stockholm!

Hoppas att du vinner hos mig och vi ses snart!
Många kramar
Karin
ps tack för tårtan!!

Tvert-om-tanten sa...

Hei!
Takk for besøket på bloggen min! Blir så glad for kommentarer og ekstra artig når noen nye "fjes" dukker opp :-)
Hedmark grenser til Värmland, og jeg bor ca 9 (?) mil fra grensen (Eda). Jeg har liten peiling på hvor de ulike länene (heter det det?) i Sverige ligger. Vet om Värmland, og sånn bortimot Dalarna og Norrland. Vet jo at Jämtland og Härjedalen grenser til Norge, de har jo tilhørt oss engang... Og Bohuslän er vel helt nederst til venstre på kartet....
God helg ønskes deg!
Klem

Tvert-om-tanten sa...

Glemte å si: 20 kr for en lysestake fra 1700-tallet...ojsan... Visste de ikke det de som solgte den??? Skjønner godt at du jublet!

Gårdsromantik sa...

Vilket otroligt fynd ljusstaken var - och så vacker. Jag hade ingen aning om att det var 1700-tal!

Ja vad man laut pengar på nytt i sin ungdom! Tänk vad man fått för de pengarna om man köpt antikt då.
Det är ändå lite fyndkänsla över antika saker just nu - stora tunga saker kan man ju köpa för en spottsyver om man har tur - tyvärr krävs ju utrymme och starka nävar också!

Kram Maud

Frida sa...

Hej!
Vilken fin ljusstake,verkligen ett fynd. Mysig blogg du har!
Kram Frida