söndag 6 april 2008

Hänt i Hemmet v.14


Ja, som ni vet har vi ju haft sjuka barn här länge nu...
En liten skrutt, som helst bara vill se på TV:n...
Blir ju lite tråkigt i längden för mamma att se på Barnkanalen och Brum, hela dagarna, så jag smög mig undan och hittade på lite annat då och då.....fick föralldel Guben att göra lite med....
Hyllan här fick han upp häromdan, den har mellanlandat hos äldste sonen ett tag.
Eskil hade den dock i vårt gamla hus också.


Lite taskig bild, men nu var jag ju tvungen att måla om byrån äntligen......
Det var faktiskt riddarskölden på byrån som gav inspiration till mönstret.
Målade en sköld med ett monogram med Eskils initialer.


Närbild.


Så blev det en närbild på en gammal kruka som jag målade till Edvin när han var liten....
När vi rotade i trappskrubben häromdan, hittade vi den.
Passade ju bra nu på våren med barn som plockar tulpaner.


Måste visa den lilla koppen från min mammas dockservis.
Inget som Eskil får leka med dock..... men den får stå på hans hylla.
Ser ni att det är en hund som spelar fotboll!


Ja, ni ser ju att det redan innan är lite riddartema....
Mattorna köptes till Eskils 1-års dag, mest för att de var så mjuka att leka på,
men nu passar de ju i temat.



Gardinerna köptes till Eskils 3-års dag, men har inte kommit upp än....
(flygplansgardinerna är ju mycket sötare), men dessa får väl hänga uppe ett tag.



Så här blev det.....


Ja vi har ju varit inne i ett par veckor nu, utom i torsdags
då vi handlade lite mat, när Eskil var feberfri..... jag sprang då inpå Jysk i 5min,
och köpte denna ljusstake för 39.90!
Så den är ju ny för veckan.
Eskil fick ju feber och ont i öronen natten därpå igen, så det var den enda gången vi var ur stugan denna vecka.



Här är den lilla sötisen , nu verkar han iallafall lite piggare!
Han ville iallfall leka med legot igår, även om han mest tittade på TV:n.



Så har Guben äntligen fått upp gardinknopparna, rätt så fina va??!!


Och så hittade vi ett ställe som den gamla målade rullgardinen passade!
Nu ska jag bara måla 8-9 st till!!!



När jag ändå var i målartagen igår, så blev några gamla guldänglar vita....
Vet inte riktigt än var de ska hänga, det får ni se en annan gång.



Och titta här, Guben har fått upp dörrfoder och karm!!
Den här öppningen tog vi upp mellan vardagsrum och hall i höstas.
Det har för länge sedan suttit ett fönster precis här!
Härligt att få in ljus från alla håll!
Nu ska det bara målas också!
Lilleman sitter i trappen....



ÅÅÅhhh,vad jag gillar alla era eucalyptusgirlanger!!
Men när man inte får tag på material själv..... så får man måla en girlang.
Började lite försiktigt på ena badrumsdörren, då jag ville ha in lite mer grönt där.
Sen får vi se om det blir några fler....



Dåliga bilder, men den här är lite närmre....
Ja, detta är väl vad som hänt i hemmet denna vecka ,bortsett från besök på
NÄL(lasarettet)för 10-åringen....tandläkarbesök för 18-åringen.....
och så lilleman till vårdcentralen då....
Ja det förstås, jag har ju varit ute på mina dagliga promenader med mitt husdjur då.......
en skönhet som vi köpte i december så han är ju ganska ny hos oss.... så här ser han ut



Är han inte söt????
Ja, idag fick faktiskt Guben ta honom på promenad ......jag bloggade istället!!

Ja så var det söndag kväll, och jag brukar ju bju er på fika.... men idag var det ingen bild.
Vi får ta en repris på kanelbullarna från förra veckan, det tror jag att jag ska unna mig nu.
Det var förresten min goa svärmor som kom med ett helt bak bullar på påsk!!
Inte illa!!!
Ja ikväll vart det ju ingen Wallanderfilm, som jag gillar..... så jag får väl läsa min nya bok som jag lånat på bibblan, Midvinterblod av Mons Kallentoft.
Ha en härlig söndagkväll!!!!

29 kommentarer:

Linneagården sa...

Hej svejs. Å, vad många bilder att kika på. Dockservis koppen var för söt & vad fint det blev med gardinupps. + knopparna.
Kul med en räknare.
Ha en bra söndagskväll//madelene

Anonym sa...

hej å hå vad du grejar. Målade rullgardiner...fint värre. Jag ser fram emot att få upp en omålad igen. Fönsterbytet går sakta men säkert framåt. Har iallafall fått inspiration till att ta tag i Alice "nya" rum - tror faktiskt att du påverkat mig! Nåväl,ska iallafal börja med att låna hem tapetkartor. Har ett skåp som jag tänkte måla om, den där "musslan" som du satte upp på toaspegeln, är det nåt du hade på lager, eller kan du tipsa om var jag kan köpa dylika saker. Skåpet är helt slätt och tråkigt, tänkte jag kanske kunde få till det lite käckt....

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Men oj så gullig lillkille! Härligt friskhetstecken då legot åker fram =)
Så fint du har målat, rullgardinerna var helt underbara!

Kram Anita

Anonym sa...

Och som vanligt visar du en hel kavalkad med bilder som är så fina....gillar VERKLIGEN dina handmålade rullgardiner, det är ju det man skulle ha haft i köket!

Oj vad jobbigt att vara inne med sjuka barn...dagarna blir ju evighetslånga,jag hoppas att ni snart är friska och krya.

Ha en skön kväll med boken...

Kram Pernilla

Lilla Trollbacken sa...

Det verkar ha hänt en hel del där hemma under sjukperioden trots allt. Du är ju helt fantastisk på att måla. Jättefina rullgardiner.
Kram
Gabrielle

Hanna i Det stora grå huset sa...

Stackars liten som är sjuk... Öronvärk är ju dessutom en värsting. Två av mina har fått trumhinnan spräckt av förkylning... Inte så skönt kan jag tänka mig! Hoppas att din lille kryar på sig snart!

Vad du målar fint överallt!!! Så himla duktig! Jag kan inte ens skriva ett ord snyggt på en vägg... Ja,ja... Livet är orättvist. :-)

Kul att maken tog dammsugaren på promenad. Bara jag som gör här hemma. Har lägre smärttröskel jag...

Ha en fin vecka!
Kram Hanna

me and alice sa...

Oj, vad mycket fint du visar!!
Hi,hi...Vad gulligt ert husdjur är!
kram Susanne

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Oj så mycket som har hänt på en vecka!
Vet inte var jag ska börja, för det var så mycket fint som ni gjort! Gardinknopparna var ju underbara, och rullgardinen är ljuvlig!
Ert lilla husdjur var ju för gulligt! Härligt med små lurviga husdjur, även om den här troligtvis är lurvigast på insidan...
Kram
Marie

Gårdsromantik sa...

Men gud så mycket vackert du visar - vad händig du är på att måla . en sån där rullgardin har jag länge funderat på!

Visst är den vacker spisen våran är inte installerad ännu - fungerar den bra? Jag har lagt till en länk (klicka på röda texten) till den svarta kyl frysen fanns på tretti bl a. Luckorna finns kvar klicka på den röda texten så kommer du till dem.

Skall kolla in ditt kök nu!

Kram Maud

Gårdsromantik sa...

Hej!

Men gud vad läskigt =( Vi har ju precis samma smak...

Förresten det är ju jättebra - du har ju kommit mycket längre än mig. Tapeten i ditt vardagsrum har jag köpt till vår sal! Den där blåa tapeten med blommor på där du visar gardinstångenn vill jag HA!
Var kommerr den ifrån!

Köket var jättefint - funkar frysen ochh kylen bra? Det är ju lite liten frys! Blir det mycket frost.

Var det svårt att måla på rullgardinen - vilken färg använde du - nej nu törs jag inte fråga mer.

Återkommer!

Ps! kan jag lägga till dig som favoritblogg? SNÄLLA :)

Kramar från Maud

Gårdsromantik sa...

Tack för tapettipset. Visst får man göra lite uppoffringar - utsidan räknas när det gäller inredning!

Lova att visa hur du bygde in frysen!

Det är Nyckelviken ett som jag köpt i "Salen".

Kram Maud

Stina sa...

Nä, nu får du allt komma hem till mig och måla lite alltså...:-) Eller hur?
Kramis

Mitt vita lantliv sa...

hejsan... ja vist har jag fyndat...
gud så fin rullgardinen vart, har haft en tanke på att måla sånna själv, men med så många fönster man har så gruvar man sig ju,,,...!

Jätte fina va de iallafall...

Ha det gott nu...
kramar Daniel

MiaMaria sa...

Oj, här det grejats till tusen....
Rullgarninen är ju så vacker....tänk vad du är duktig målare......konstnär säger man väl.

Stacars sonen son varit sjuk men nu verkar han ha blivit bättre och det är ju skönt. Och hans rum är ju så mysigt. Skölden med monogramet är ju läckert!

Ha´nu en skön vecka!
Miamaria

"M" sa...

Vad mycket fint du visar, och måla det kan du....vilken söt liten dammsugare....och krya nu på er....kram

Kamomilla sa...

Hej!
Tack för besäöket och kommentaren hos mig! Det var roligt att du tittade in och du är givetvis välkommen åter!

Vilket vackert hem ni har!!
Kamomilla

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!
Ojojoj vad mycket fina grejer du visar..!
Jättesöt liten kopp och så är du ju så himla duktig på att dekormåla..eucalyptuskransen är jättefin och rullgardinerna!

Kram
Mia

Marlene sa...

Ser att räknaren är igång. Måste på Jysk och handla ser jag.Vilka fina rullgardiner sådana vill jag också ha...Vad duktig du är-Själv har jag tummen mitt i handen när det gäller målning...Krya nu på er! :D MVH Marlene

Solsjö - Under en vind sa...

NI har ju hunnit med massor av pyssel på en enda vecka! Så kul att få en resume!
Hoppas att din måndag varit bra! Här har det jobbat....ikväll syr jag gardiner och bloggar om vartannat! Kram!

Marie sa...

Så söt den lilla koppen är, min mamma har en liknande dockservis.
Du är helt otroligt duktig på att måla, både rullgardinen och eucalypturgirlangen är sååå vackra.

Ha en trevlig kväll!
Kram Marie

Ps. Gulligt husdjur, hihi.

K sa...

HJÄLP va duktig du är att måla ;D
Såå mycket fint. Jag har oxå vart sugen på att måla på tyg men vet inte riktigt om jag fixar det...har såå dåligt tålamod...

VA??Menar du att den fina staken är från jysk?Kan det va möjligt...Alltså vilket fynd sånt hittar jag aldrig här på jysk!Men nu kanske man ska ta en titt...

Pyssla på, du är jätteduktig kram på dej /K

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej o tack för fina ord hos mig!!
Såå mycket fint du visar!!Underbart riddarerum..kan tänka din son är lycklig som får bodär!!!
Så vackrt du målar...krukan var ju helt fantastisk ju!!!!!!
Gillar med att måla, länge sen nu..idag visar jag lite miniatyrer o tittskåp..Välkommen!!!!!!
Ha en skön vecka!!
~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

Goa sa...

Hej på dig!
tack för dina så rara hälsningar!...du ska veta att de värmer..:)
Så mycket fint du bjuder på...så kul med många bilder, av massa godbitar...*gillar*
Rullgardinen är bara helt fantastisk!

Hoppas alla är friska och krya nu!
Må väl!
Kraaaam.....

Karin Lindström sa...

Hej Marie!
Vilka roliga och vackra inlägg!!
Jag gillar ju att se pojkrum, får se vad vi hittar på till vår lilleman!
Underbar rullgardin och förresten allt du målat, riddarbyrån blev så fin!
Vi har varit på en liten minesemester i Dalarna, jätte härligt. Lite mycket snö kom det idag bara när vi skulle hem, men det gick bra.
Kram på dig, vi ses snart igen!
Karin
ps kul med räknaren!

Anonym sa...

Tack för tipset, hittade ornament i Slöjddetaljer. kanske, kanske en vacker dag att även jag kan få till lite nyskapande...

Stina sa...

Ja, du kan komma hit och bo här. Det tycker jag.;.-) Kram

Linneagården sa...

Hej Marie.
Ja, men vá tur att tavlorna kändes rätt. När jag skulle packa dom så såg jag att de hade passat i mitt kök, hihi,,,,men så är det att vara "loppiskvinna".

Nu ska här lagas middag.
Stor kram /madelene

Hem T Gårn sa...

hej. kul att se andra värmlänningar i bloggvärlden, så super duktig du är på att måla och rullgardinen helt fantastisk, kom gärna o hälsa på i butiken, kanske blir vi ett gäng i värmland som kan ha bloggträffar så småningom. mvh maria

AGENT 77 sa...

Hej tack för din titt hos mig åh va kul att då hitta dig..vilket fantastiskt fint hem va vackra saker möbler,,oj mycket jag velat ha av de du!!!trevlig helg
på återseende kram E