lördag 12 april 2008

Inget olivträd,men........


Många bloggare har så hemskt fina olivträd.....
Inget jag har vågat mig på ännu, då jag verkligen tycker att de är hemskt dyra.
Har nämligen ingen större tilltro till att jag skulle kunna hålla dessa vid liv....
Däremot fick vi av våra goa grannar och vänner Lena och Mats detta vackra träd,
för nån månad sedan.... kan det vara en uppstammad fikus tro....??
Jag har haft den stående i finrummet länge nu, men helt plötsligt började bladen gulna....
Då blev jag rädd att det skulle gå åt skogen med det fina trädet...så det hamnade på bänken i köket.
När vi fick det så hade det en fantastisk fin kruka som Lena valt med omsorg, och den passade så himla bra i rummet....
Nu vart den lite för tjusig för bänken i köket, så jag drog över den ett gammalt grovt örngott med monogram i rött.
Knöt sedan ihop det lite slarvigt med ett natursnöre....
Sen passade det lite bättre in på bänken....
I hörnet på köksbänken står lite pynt som jag gillar ...mycket oputsat!... silver som jag faktiskt tycker är snyggt!
Gamla glasburkar och flaskor som används dagligen....citruspress i pressglas och tesil i nysilver....


Vid spisen har jag redskap i en gammal kanna, salt i en pressglasskål
och olja i en glasflaska.
Kryddor har vi i ett skåp på väggen bredvid fläkten, samt på bänken
i en målad zinkbytta.
Här syns också det gamla kaklet vid vedspisen, som vi inte riktigt bestämt vad vi ska göra med ännu....troligtvis sätter vi i alla fall ljusgrå mosaik över det befintliga kaklet.


Detaljer från hyllan i köket.....här syns återigen att jag gillar oputsat silver!!
I det lilla etuiet med kaffeskedar som bara är till pynt, syns en bild
på min mamma och morbror när de var små.



Måste bara visa hur det såg ut här ,när man lyfte huvet från kudden i morse....
Det här är taget genom sovrumsfönstret....Fyyyyy....!!!!

Idag så har också min Gube fyllt år, dock har vi inget kalas att prata på idag,
utan svärmor och min Mor och Far kommer på kaffe imorgon.
Så nu har här bakats tårtbotten och diverse andra sorter...
Guben själv har fått ta det lugnt idag, och sett på trav och fotboll, tror att han är ganska nöjd med det....!
Nu ska vi ha lite mys, med lördagsgodis och Lantchips,tänk så onyttigt men gott!!!
Det kan man väl få så här på Lördag kväll!!??
Sen måste man ju se Körslaget... hejar på Moralaget,.... och så på Brolle.
Ha en härlig fortsättning på helgen!!

26 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Heja Brolle!!!
Håller med dig oputsat är snyggast.
Gillar verkligen dina tapeter!

Kram Maud

LOPPISLIV sa...

Halloj där i snövädret...oj vad snö ni har kvar...men härliga bilder bjuder du på ialla fall :-) Dina tapeter i köket är såå fina men min favvo är din hall tapet...den är ljuvlig tycker jag...passar perfekt till din soffa...Trevlig helg...Kramisar Paula

Goa sa...

Heja Brolle!!...ja, han är sååå söt och så duktig!!

MEn du...vilket hem du har kvinna, så himla vackert! Du bara visar massa fint överallt hela tiden! Jag är heelt föstummad!! Dina tapeter är så ljuvliga!
Hoppas du lyckas med trädet, tror att det är en fikus och jag har faktiskt haft såna länge och de klarar sig ganska bra, men mina får inte speciellt mycket vatten...säkert vana nu stackarna..:)
Och visst förstår jag att du inte blev förtjust imorse när du tittade ut och möttes av snön...men åh, vilken utsikt!..den räcker minsann långt..:)

Kram på dig och en fortsatt trevlig helg...

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Till Gårdsromantik...Japp Brolle han är ju för söt juuu!!!


Så vackert träd ju...fint med tygpåsen till ju!!!Härligt kök med ju

Vilket vädet ni har, ojojoj!!

Ha en skön helg!!!!!
Kramizzz ♥ Millizzzzz

Mjuka sa...

hej
Ville helt enkelt lämna fotspår efter mig. Mysig blogg. Har också ett sådant träd och jag vet inte heller vad det är, men det är snyggt ändå tycker jag. har lyckats döda hur många olivträd som helst, så nu får det vara. Brukar köpa mina i Danmark, är inte så dyra där.
Hoppas du får en skön söndag
Kram Malin

Lea sa...

Halloj!
Vilka mysiga detaljer du visar---som vanligt precis vad jag behövde för nu ska här storstädas idag...jihooo.
Jag försöker bara peppa mig själv.
Vi hörs!
/Lea

Lilla Blanka sa...

Hej!
Brrr, det ser kallt ut! Skickar lite värme från sydvästra Sverige :)
Åh vad fin bild där med trädet på bänken!
Jag har oxå varit lite osäker på olivträd då de är så dyra, men nu hittade jag på Blomsterlandet för 99 kr styck så då slog jag till och köpte 2 st :)
Kram
Mia

Mjuka sa...

Hej
tack för titten, kul att du kikade in. Böckerna om Ingrid är perfekt för 2-5 år. Mina killar är 3 och 5 år, men även min pojke som är 10 år tycker de är söta.
Hoppas att du får en skön söndag
kram MALIN

Anna sa...

Hej! Hittade hit via gårdsromatik. Vilken trevlig & personlig blogg du har. Hit kommer jag igen. Jag sätter dig på min inspirationslista om det är ok?! Ha en fortsatt bra söndag!

Kannor och karaffer sa...

Så mycket fint du visar...är också svag för lite oputsat silver eller en blandning beroende på vad det är för sak....lider med ert väder - men du verkar hålla humöret uppe ändå...

Ha det gott!
Ann

Living by Milla sa...

Vilken mysig idé med örngottet som blomkruka, vad påhittig du är !

Usch, vad snö ni har..här har vi, tack och lov barmark.*peppar,peppar*

Håller med dig om olivträden, de är så vackra men dyra. Jag har inte heller vågat köpt något.

kram!

Lea sa...

Hej...dagen har inte alls varit bra..snöstorm ...städningen gick sådär..sen barkade det. ´Min snälla pappa kom och skulle hjälpa oss att flytta en gammalt skåp. Klämde sin tumme så ila att det vart akut in till sjukhuset och sy FEM stygn genom nageln och en massa runt om. Stora flickan blev jätterädd och ja allt blev liksom inte som vi tänkt oss.
Men det är minimala skitproblem när jag sen läser att de har hittat flickan och att svinet har erkänt nu känns det som ridå. Man har ju hoppats att det skulle sluta lyckligt...men..stackars mamman..

I morgon hoppas jag på en bättre dag..
ha det bäst!
/Lea

MormorRuthsAnn sa...

Tack för tipset! Men då kommer en följdfråga...vad har ni målat denna vattenburna golvfärgen på för underlag? Varför vi valde denna "äckelluktande" färgen är för vi hade laminat och ville verkligen ta det mest starka hållbara som fanns. Det ser ju bra ut men vi får se hur hållbart det blir i längden. Vi har sagt att om det bara håller i ett par år så kommer vi att lägga in riktigt trägolv (detta golv låg där redan när vi flyttade in, huamig).

Vi skall måla fler golv så då kanske denna färg som du nämner är ett alternativ. Hur tycker du den har hållt?

Du har det jättefint!! Tycker om den fina "krukan" och givetvis allt annat du visar...

Kram Ann

Solsjö - Under en vind sa...

Grattis till mannen!! Alltid lika roligt att kika på dina bilder, så mycket fina detaljer! Ha en ny bra vecka! Kram!

MormorRuthsAnn sa...

Absolut inget svammel!! Tack för all den fina informationen...skall prata med min Peter och se hur vi går vidare med de andra golven. Visst är det helt underbart med vita golv, man får de rätta kontrasterna med de mörka inslag man använder.

Oj, vad jag börjar gäspa...får nog ta mig till madrassen på golvet där sonen sover i samma rum och dessutom fungerar som matsal samtidigt. Haha, riktigt roligt faktiskt.

Kramilikram
Ann

Anonym sa...

Tack för grattishälsning, du var garanterat "först på plan". Jag och gubben din åt tårta tillsammans på lördag - passande eller hur! Nu är det söndag och dax att tänka på sömn...

Anna sa...

Tack för gratulationer och kommentarer! Jag har haft en toppen födelsedag. Frukost, jobba (bara supertrevligt folk som besöker oss - det är snarare ett nöje) och sen pokerkväll med vänner. Och imorgon (när vi har stängt) öpet hus för släkt och vänner! Härligt! Återigen, tack för gratulationen!

Anonym sa...

Olivträd är jättefina, jag har dock inte gröna fingrar så jag har köpt mig ett i plast ;)

hemtrevnad marie sa...

Tack för tipset Therre....var fann du det???

Anna sa...

Hejsan!

Vad fint det var med det underbara örngottet runt krukan! Trädet är jättefint:)

Jadu det där med olivträd! Köpte ett stort för 1000:- för 2 år sedan, men det håller på att dö! Har gjort allt man ska: Citrusjord, stor kruka, inte vattna för mycket, använt regnvatten då de inte tål kalk, men näe...

Ska nog ivestera i ett fuskolivträd istället:)

Ha en härlig dag!
Kram
:)Anna

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Så fina bilder du visar! Ser så hemtrevligt och mysigt ut. Ja jag älskar också oputsat silver...så härligt att slippa putsa och feja =) Trädet var så fint speciellt med mjukis "krukan".
Kram Anita

Magdalena sa...

så trevligt hos deg...
Ønsker meg et olinentre!
Kram, magny :O)

Malin - I min trädgård sa...

Hoppas helgen varit bra, men - BLÄ - snö! Här var det visserligen regn och rusk, men med någon liten solglimt. Och idag har det varit supervårdagen! Så vacker blå himmel och sol. Härligt!

Överraskningen är att jag har en utlottning på min sida nu! Välkommen att vara med om du vill!

Marlene sa...

Har också en försmak för oputsat silver. Fint träd, gillar också eran tapet -helt ljuvlig MVH Marlene

Marie sa...

Vad fint det var med det gamla örngottet som kruka! De olivträd jag har köpt har jag handlat när jag varit i Danmark, där är de betydligt billigare. Här i Sverige är de ju superdyra!
Alltid lika många fina detaljer här hos dig och jag kan bara hålla med om att oputsat silver är vackert!!

Ha en bra tisdag!
Kram Marie

Ps. Fågelbadet från Rusta är ungefär lika litet som det från Granngården!

Anonym sa...

Hej!

Olivträd är vackra men de behöver mycket ljus, gärna en växtlampa och gärna citrusjord. Kan med fördel få stå ute på sommaren.
Råkade bara ramla över den här sidan och såg då olivträdet. Googlade nämligen på olivträd..
Allt gott från anonym.

ps Bladen ska visst ha anti-
bakteriella och anti-virala egenskaper.